Pediyatrik Düz Tabanlık (Pes Plano Valgus)

Bebeklerin büyük bir kısmı doğduklarında düztabandırlar ve büyüdükçe ayak içi kemerleri oluşmaya başlar. 2 yaşındaki bir çocuğun düztaban olması bizim için normal bir bulgudur. Fakat bazı çocuklarda bu ayak tabanı oyuğu veya kemeri tam olarak oluşmaz. Aileler çocuklarının ayak bileklerini içe dönmesi ve taban düşüklüğü olduğunu ifade ederler. Bu şikâyetlerin 4-5 yaşlarına kadar devam etmesi bize düztabanlığın kalıcı olabileceğini düşündürür. Bu aşamada uzman doktorlar tarafından yapılacak muayene ile düztabanlığın sebebi belirlenerek ona uygun tedavi ve öneriler verilebilir.

Düztabanlık fleksible (esnek tip) veya rjit (katı tip) olabilir;

Tipik olarak fleksible düztabanlık her hangi bir şikâyet oluşturmaz. Aileler genellikle görüntüden endişe ederek doktora başvurular, ayrıca aile üyelerinden birinde de düztabanlık olması bu endişeleri artırır. Bilimsel çalışmalar göstermiştir ki çocukluk çağında fleksible düztabanlığı olanların %80 yetişkin yaşlarda hiçbir problem ile karşılaşmaz. Fakat Marfan Sendromu veya Down Sendromu gibi bazı genetik hastalıklarda, bağlarda aşırı elastikiyet sonucu düztabanlık oluşur ve bu nedenle sıklıkla ayak problemleri ile karşılaşabiliriz. Çocuklarda tedavi, ancak ağrı oluşması veya ayakkabılarda çok çabuk deformasyon gelişmesi durumunda yapılmalıdır.

Şu da bilinmelidir ki tedavide kullanılan tabanlıklar hiçbir şekilde ayaktaki düztabanlığı gidermez. Sadece ayak kemerini destekleyerek şikayetleri geçirir. Nadiren de olsa özel tabanlıklar ile ağrısı düzelmeyen çocuklarda ameliyat ile düztabanlık düzeltilebilir.

Rijit düztabanlık ise daha ciddi ve tedavi gerektiren bir problemdir. Genellikle ayak kemiklerindeki doğumsal bir problemden kaynaklanır. Bunlardan en sık rastladıklarımız Vertikal Talus ve Tarsal Koalisyon ismi verilen hastalıklardır.