Morton Nöroma Nedir?

Nöroma, vücudun çeşitli bölgelerinde gelişen sinir dokusunun kalınlaşmasıdır. Ayaktaki en sık nörom üçüncü ve dördüncü parmak arasında oluşan Morton nöromudur. Bazen intermetatarsal nörom da denir. ‘İntermetatarsal’, metatarsal kemikler arasında ayak topundaki yerini tarif eder. Nöromlar ayakta diğer bölgelerde de oluşabilir.

Morton Nöroma

Morton Nöroması hastalığı, en basit tanımıyla ayaktaki üçüncü ve dördüncü parmak arasında oluşan sinir kalınlaşması ve sinirin kalınlaşarak bir kitle haline gelmesidir. İki tarak kemiği arasında sıkışarak kalınlaşan sinir, o bölgede tahriş oluşturur.

Eğer Morton Nöroması’na sahipseniz, sinirin zarar gördüğü yerde, yani ayağınızın altında, 3. ve 4. parmaklarının arasına denk gelen kısımda, aşağıdaki belirtilerden bir ya da daha fazlasına sahip olabilirsiniz

• Karıncalanma, yanma, elektriklenme hissi veya hissizlik
  • Ağrı
  • Ayağın topunda (ön-alt kısmında) bir şeyin varlığı hissi
  • Ayakkabının içinde bir şeyin varlığı veya çorabın kat kat olması hissi
  • NEDENLERİ

Sinirdeki herhangi bir kompresyona ya da irritasyona neden olacak şey nöromun gelişmesini sağlayabilir. En sık görülen sebeplerinden biri sivri burun ya da yüksek topuklu gibi ayağın burun tarafına doğru itilmesine neden olan ayakkabı giymektir.

Hallux Valgus, çekiç parmaklar, düz tabanlık gibi belirli ayak deformiteleri olan insanlar nöroma geliştirme konusunda yüksek risk altındadır. Diğer potansiyel sebepler, koşmak ya da açık alan sporları gibi ayak topuna tekrarlayan irritasyona sebep olan aktivitelerdir. Bölgedeki yaralanma veya diğer tür travmalar nöromalara neden olabilir.

Morton Nöroması gelişimi genellikle şu aşamaları kaydeder:

• Belirtiler azar azar başlar. Başlangıçta bazen dar burunlu ayakkabılar giyildiğinde veya ağır fiziksel aktiviteler yapıldığında ortaya çıkar. Bu belirtiler ayakkabı çıkarıldığında, ayağa masaj yapıldığında ya da durumu kötüleştirecek ayakkabılardan veya aktivitelerden kaçınıldığında geçici olarak yok olabilir.
  • Zaman içinde belirtiler girerek kötüleşir ve birkaç gün veya hafta devam eder.
  • Kitle genişledikçe belirtiler daha yoğun hale gelir ve sinirde daha evvelden geçici olan bu olumsuz değişimler artık kalıcı hale gelir.

Teşhiste ilk aşama muayenedir. Fiziksel muayene boyunca, belirtileri tekrar ortaya çıkarmaya çalışırız. Çoğunlukla muayene teşhis koymada yeterli olur. Gerekirse MR görüntüleme yöntemine başvurabiliriz.

Tedavi planı geliştirirken, önce Nöroma’ya ne kadar süredir sahip olduğunuzu ve gelişim safhanızı tespit ederiz. Hafif dereceliden orta dereceli Nöroma’lara kadar, tedavi seçeneklerini şöyle sıralayabiliriz:

• Pedleme: Pedleme teknikleri ayağın metatarsal kemeri (tarak kemiği bölgesi) için destek sağlar bu sayede sinirin üzerindeki basıncı hafifletir ve yürürken oluşan basıyı azaltır.
  • Ortotik Aletler: Etkilenen bölgeye buz torbası koymak şişliğin inmesine yardımcı olur.
  • Ortotik Aletler: Ortopedi uzmanınca önerilen ortezler, sinir üzerindeki basınç ve baskıyı azaltmak için destek sağlar.
  • Aktivite Değişimi: Nöroma üzerindeki tekrarlayan baskıya neden olacak aktivitelerden durum düzelene kadar uzak durulmalıdır.
  • Ayakkabı Değişimi: Geniş burunlu ayakkabı giymek ve yüksek topuklu ayakkabılardan ya da dar burunlu ayakkabılardan uzak durmak işe yarayabilir.
  • İlaçla Tedavi: Anti-inflammatuar ilaçlar, enflamasyon ve ağrıyı azaltmak için önerilebilir.
  • Enjeksiyon Tedavisi: Tedavi kortizon, lokal anestezi ya da diğer aktif maddeleri içerebilir.Mutlaka Ortopedi doktoru tarafından uygulanmalıdır.

Cerrahi müdahale, diğer yöntemler yeterli şekilde cevap vermediği takdirde planlanır. İyileşme sürecinin uzunluğu, uygulanan prosedüre bağlı olarak değişir.

İYİLEŞME SÜRECİ

En yeni tekniklerle, Morton Nöroması ameliyatı mini insizyon ile yapılır. Hasta ameliyat ardından, aynı gün ayağa kalkıp, desteksiz yürüyebilir. Ertesi gün taburcu olunur. Doktorun ameliyat sonrası vereceği özel bir ameliyat ayakkabısı 2 hafta süreyle giyilmelidir. 2 hafta sonra normal ayakkabı giyilebilir.