İkinci Parmağın Kapsüliti

Ligamentler (bağlar) ikinci parmağın tabanındaki eklemin etrafını ‘kapsül’ şeklinde sarar ve düzgün bir şekilde görevini yapmasına yardım eder. Kapsülit, bu ligamentlerin iltihaplanması durumudur. Kapsülitler aynı zamanda üçüncü ve dördüncü parmağın eklemlerinde de oluşabilmesine rağmen en sık ikinci parmağı etkiler. Bu iltihaplanma önemli bir rahatsızlığa sebep olur ve tedavi edilmezse sonunda ligamentlerin zayıflamasına dolayısıyla parmağın çıkmasına neden olabilir. Kapsülitler – aynı zamanda çıkık öncesi sendrom olarak da adlandırılır- her yaşta ortaya çıkabilecek yaygın bir durumdur.

NEDENLERİ

İkinci parmağın kapsülitlerinin, genellikle parmak ekleminin altındaki ayak topunun aşırı derecede ağırlık baskısını taşıdığı yerdeki anormal ayak mekaniğinin bir sonucu olduğuna inanılır. Belirgin durumlar ve nitelikler bir insanı ayak topunda aşırı baskıyı yaşamalarına daha eğilimli hale getirebilir. Bu durumlar; çoğunlukla ciddi bir Hallux Valgus deformitesini, başparmaktan uzun olan ikinci parmağı, yapısal olarak dayanıksız kemeri, sıkı baldır kaslarını içerir.

BELİRTİLERİ

İkinci parmağın kapsüliti ilerleyen bir rahatsızlık olduğu için eğer tedavi edilmezse çoğunlukla daha kötüye gider, erken teşhis ve tedavi önemlidir. İlk safhalarda – tedaviyi araştırmanın en iyi zamanı- belirtiler;

• Özellikle ayağın topundaki ağrı. Ayakkabının içinde bilyenin varlığı ya da çorabın toparlanması hissi.
  • Parmak tabanını kapsayacak şekilde, ağrının olduğu bölgede şişme.
  • Ayakkabı giymede zorluk
  • Çıplak ayak yürürken duyulan ağrı.
  • Daha ileri safhalarda, destekleyici ligamentler güçsüzleşerek, parmağı sabit tutan eklemin iflasına neden olur. Dayanıksız parmak başparmağa doğru kayar ve sonunda çaprazlama başparmağın üzerine doğru yatar- kapsülitin son safhasında ‘çapraz parmak’ olarak sonuçlanır. Çapraz parmağın belirtileri ilk saflarda yaşanan belirtilerle aynıdır. Çapraz parmak çoğunlukla zaman içinde ortaya çıksa da aşırı kullanım ya da yaralanma sonucu daha çabuk ortaya çıkabilir.

TEŞHİS

Doğru bir teşhis çok önemlidir çünkü kapsülitin belirtileri Morton Nöroma adı verilen kapsülitten farklı tedavi edilen vakaya çok benzerdir. Teşhis konulurken, doktorunuz ayağınızı muayene edip, bölgenin üzerine bastırıp, belirtileri tekrar ortaya çıkarmak için manevralar yapar. Doktor aynı zamanda eklemin dayanıklılığını ölçer ve potansiyel nedenleri araştırır. Röntgen filmi talep edilebilir ya da diğer görüntüleme çalışmalarına bazen ihtiyaç duyulabilir.

İkinci parmak kapsülitini tedavi etmenin en iyi zamanı, parmağın başparmak üzerine çıkmadan önceki zamanı, yani hastalığın ilk safhalarıdır. O esnada, ameliyatsız yaklaşımlar eklemi dengelemek, belirtileri azaltmak, durumun altında yatan nedenlere işaret etmek için kullanılabilir.
    Doktorunuz kapsülitin erken tedavisinde aşağıdaki seçeneklerden birini veya daha fazlasını kullanabilir:

• Dinlenme ve soğutma. Ayağı dinlendirmek ve buz torbası uygulamak ağrıyı ve şişmeyi azaltmaya yardımcı olacaktır. Buz torbasını ince bir havluya sararak cilde uygulayınız. 20 dakika boyunca kullanın ve tekrar uygulayana kadar en az 40 dakika bekleyin.
  • Oral medikasyonlar.Oral nonsteroidal anti-inflammatory ilaçlar (NSAIDs), iltihaplanma ve ağrıyı azaltmaya yardımcı olabilir.
  • Taping/atelleme. Parmağı doğru pozisyonda tutmak için atellemek gerekli olabilir. Bu ağrının hafiflemesine yardım eder ve ileride parmağın kaymasını önler.
  • Esneme. Sıkı baldır kası olan hastalar için esneme egzersizleri önerilebilir.
  • Ayakkabı değişimi. Destekleyici sert tabanlı ayakkabılar önerilebilir çünkü bu ayakkabılar ayağın topundaki baskıyı azaltır ve hareketi kontrol eder.
  • Ortotik Aletler. Yaygın ayakkabı ilaveleri sıklıkla çok yararlı olur. Bunlar kemer desteği ya da ağırlığı eklemden dağıtan metatarsal pedleri kapsar.

İkinci parmak başparmağın üzerine çıkmaya başladığında, cerrahi müdahale olmadan asla geri yerine, normal pozisyonuna dönmez. Doktorunuz size en uygun prosedürü ya da prosedürler kombinasyonunu seçecektir.