Hallux Valgus / Başparmak Çıkıntısı

Hallux valgus cerrahisinde en önemli konu başparmağın kenarındaki rahatsızlık veren yumruyu yok etmekle birlikte bu duruma neden olan etkenin (altta yatan sebebin) de ortadan kaldırılmasıdır. Bu sebepten, sadece baş parmak kenarındaki çıkıntıyı almaya yönelik operasyonlar netice vermekten uzaktır, ileride aynı deformitenin tekrar etmesi ile sonuçlanır.Nitekimdaha evvelden eski tekniklerle yapılmış ameliyatları sonucu çıkıntısı nükseden bir çok yeni hastam mevcut olmuştur.

Çok önemli diğer bir husus ise her halluks valgus hastasına aynı cerrahi tedavinin uygun olmamasıdır. Günümüzde çoğu merkezde tek tip halluks valgus cerrahisi uygulanmaktadır. Doğru olan tedavi yaklaşımı ise ; halluks valgus’un derecesine ve tipine göre farklı teknikler uygulamaktır.
Burada belirleyici önemli faktörler şunlardır:

• Baş parmak ekleminde kireçlenme olup olmadığı,
  • Eklem yüzeyindeki açılanma derecesi
  • İki parmak tarak kemiği arasındaki açılanma derecesi
  • Baş parmak ile tarak kemiği arasındaki açılanma derecesi
  • Baş parmak tarak kemiğinin hipermobilitesi
  • 2. veya 3. parmaklar altında ağrı ve nasır olup olmadığı
  • Düz tabanlığın eşlik edip etmediği

• Bu kriterlerin hepsi değerlendirilip sonuca yönelik teknik uygulanmalıdır.

UYGULADIĞIM CERRAHİ TEKNİK:

Hafif ve orta dereceli vakalarda nispeten daha basit olan ve cerrahi sonrası çok hızlı biçimde günlük hayata dönüş olanağı sağlayan “ modifiye edilmiş distal metatarsal ostetomi” tekniğini uyguluyorum.

Bu teknikte temel olarak bozulmuş baş parmak ve tarak kemiği arasındaki açı, tarak kemiğinden bir kesi yapılarak düzeltilir, daha sonra vücuda uyumlu titanium bir vida yardımı ile bu pozisyonda kemik tespit edilir. Böylelikle kemik bu şekilde kaynar ve deformitenin bir daha oluşması engellenmiş olur.

KULLANDIĞIM VİDA:

Bu tür ameliyatlar için özel dizayn edilmiş, titaniumdan yapılma vidalar kullanmaktayım. Kalite ve güvenirlilik açısından A.B.D’de eğitim aldığım dünyanın önde gelen hastanelerinde de kullanılmakta olan lider markaları tercih etmekteyim.

Tespitin tekniği ve kullanılan vidanın kalitesi son derece önemlidir ki; ameliyat sonrası hastanın ayağının üzerine yük verebilmesine olanak verir. Bu vidalar ömür boyu kemik içinde kalabilir, hastaya herhangi bir zararı yoktur, metal detektörlerden geçerken sinyal vermezler. Sadece istenildiği taktirde, ameliyattan sonra en erken 2-3 ay geçtikten sonra 5 dakikalık bir işlem ile çıkartılabilirler.

AMELİYAT SONRASI:

Diğer bir çok klinikte yaklaşık 2 saat süren bu ameliyatın süresi benim uyguladığım en yeni teknik sayesinde yaklaşık 30-45 dakikadır. Ameliyattan sonra hasta uyanma odasına alınır ve oradan da odasına çıkartılır kısa bir dinleme süresinden sonra hastaya ameliyat sonrası ayakkabıları giydirilir ve hemen hasta ayağa kaldırılıp yürütülür.

Uyguladığım bu teknikte hastayı aynı gün yürütebilmekteyiz ve hasta hiçbir kısıtlama olmadan ayağının üzerine yük verebilir. Herhangi bir alçı uygulaması veya koltuk değneği kullanılmasına gerek yoktur. Hasta aynı gün taburcu edilebilir veya 1 gece hastanede kalabilir.

1 hafta sonra dikiş yerinin kontrolü için hasta kontrole gelir, estetik ( gizli dikiş ) olan yara yerinden genellikle dikiş almaya gerek yoktur.

Oturarak çalışan hastalar 3-4 gün içinde işlerine dönebilirler, ayakta çalışanlar ve sık seyahat edenler için ise birkaç gün daha dinlenme dönemi gereklidir.

Bu yöntemlerin kullanıldığı vakalarda en önemli avantaj; hastaların hemen günlük yaşantılarına geri dönebilmeleridir. Alçı, koltuk değneği kullanımına gerek yoktur. Bu yüzden halluks valgus olan hastalarının deformeti ileri derecelere ulaşmadan düzeltmeyi tercih ederiz.

İleri derece vakalarda ise; yukarıda anlattığımdan daha farklı bir teknik uygulamaktayım. Bu vakalarda tarak kemiğinin deformitesi daha fazla olduğundan deformiteyi ayak kemerine daha yakın bir yerden düzeltmekteyim. Ayrıca yumrunun olduğu bölgeden de düzeltme yaparak, iki ayrı yerden düzeltme sağlamaktayım. Böylece aşırı deforme olmuş vakalarda tam bir düzelme sağlamaktayız.

Geçmişte ameliyat olmuş ve deformitesi veya ağrıları geçmemiş ve tekrar etmiş hastalarda büyük ihtimalle bu teknik kullanılmamıştır. Bu tip bir geçmişiniz varsa nüksetmiş olan problemiz ufak modifikasyonlarla bir daha tekrar etmemek üzere düzeltilebilir.

Eklem kireçlenmesinin ön planda olduğu vakalarda ise ; modifiye edilmiş rezeksiyon artroplastisi ameliyatı uygulamaktayım. Bu ameliyatta yapılan işlem kireçlenme nedeniyle işlev görmeyen eklemin bir kısmını çıkartarak hem deformiteyi düzeltmek, hem de kireçlenme nedeniyle var olan ağrıyı gidermektir.

Bu ameliyat genç ve spor yapan aktif hastalara uygun değildir, çünkü baş parmağın gücü ameliyat sonrasında azalma gösterir. Fakat hastanın yürümesinde her hangi bir değişiklik olmaz hatta ağrı azaldığı için düzelme olur. Hastanın günlük işlerin etkileyecek herhangi bir kısıtlama kalmaz.