Bilek Kırıkları

Kırık; bir kemiğin tamamen ya da bir parçasının kopmasıdır. Bilekteki kırıklar; basit kırıklar (küçük kemik parçalarının çıkması) ve ciddi kırıklar (tibia, fibula kemiklerinde parçalı kırıklar) olarak görülebilir.

Bilek Kırıkları

Bilek kırıkları çoğunlukla bileğin içe ya da dışa doğru bükülmesinden kaynaklanan yaygın yaralanmalardır. Çoğu insan bilek kırığını bilek burkulmsıyla karıştırır fakat birbirinden çok farklıdır ve bu yüzden doğru ve erken teşhis gerekir. Bazen kırık ve burkulma aynı zamanda ortaya çıkabilir.

BELİRTİLER

Kemik kırığında bu belirtilerin biri ya da tümü görülebilir:

• Kırığın olduğu yerde ağrı, bazı vakalarda ayaktan dize kadar yayılabilir.
  • Gözle görülür şişme, bacak uzunluğunca da ortaya çıkabilir ya da sınırlı kalabilir.
  • Kırığın çevresinde kabarcıklar oluşabilir. Bunlar doktor tarafından derhal tedavi edilmelidir.
  • Yaralanmadan hemen sonra gelişen morarma
  • Yürümede yetersizlik- buna rağmen daha az ciddi kırıklarda yürümek olasıdır. Bu yüzden yürümeyi, kemiğin kırılıp kırılmadığının bir testi olarak görmeyin.
  • Bileğin görünüşünde değişiklik- sağlıklı bilekten farklı görünür.
  • Kemik ciltte çıkıntı yapar- ki bu acil tedavi gerektiğinin işaretidir. Cildi delip geçen kırıklar derhal dikkate ihtiyaç duyar çünkü ciddi enfeksiyona ve uzayan tedavi sürecine sebep olabilir.

Bilek yaralanmasının ardından doğru teşhis ve tedavi için doktor tarafından bileğinizin muayene edilmesi önemlidir. Eğer muayene ettirmezseniz, acile gidin ve daha sonra mümkün olduğunca çabuk bir şekilde ortopedi cerrahına doğru değerlendirme ve teşhis için başvurun.

Etkilenen uzvunuz , doktor tarafından yaralanmayı değerlendirmek için belirli bir bölgeye dokunularak muayene edilecektir. Buna ek olarak, cerrah eğer gerekli görürse röntgen ve diğer görüntüleme çalışmalarını talep edebilir.

Bilek kırıklarının tedavisi yaralanmanın ciddiyetine ve türüne bağlıdır. İlk olarak, doktor sizden aşağıdaki protokolünü takip etmenizi isteyecektir.

• Dinlenme: Yaralı bileğinizin üzerine basmayın. Yürümek ilave yaralanmalara neden olabilir.
  • Buz: Yaralı bölgeye ciltle arasına ince bir havlu yerleştirerek buz paketi uygulayın. Buzu 20 dk kullanın ve ikinci uygulamadan önce en az 40 dk bekleyin.
  • Baskı: Şişmeyi kontrol etmek için elastik sargı kullanılmalıdır.
  • Yükseltme: Şişmeyi azaltmak için bilek kalp hizasının az yukarısına kaldırılmalıdır.
  • Ek tedavi seçenekleri;
  • İmmobilizasyon: Bazı kırıklar, bileği ve ayağı alçı ya da splintle sınırlama ve koruma ile tedavi edilir.
  • Reçetelenmiş ilaçlar: Ağrıyı azaltmaya yardımcı olmak için doktor, ağrı kesiciler ya da inflammatuar ilaçlar yazabilir.
  • CERRAHİ MÜDAHALE NE ZAMAN GEREKİR

Bazı bilek kırıkları için, ameliyat eğer gerekliyse yaralanmalarla ilgili yumuşak dokuları ve kırığı onarmak için gereklidir. Doktorunuz yaralanmanıza en uygun prosedürü seçecektir.

TAKİP EDEN BAKIM

Tedavi sonrası cerrahınızın yönergelerini takip etmek önemlidir. İhmal sonucu kronik ağrı, artirit, deformite ve enfeksiyona neden olabilir.