Bilek Burkulmaları

Bilek burkulması, bir veya daha fazla bağda, çoğulukla bileğin dışındaki bağlardaki yaralanmadır. Ligamentler, bir kemiği diğerine bağlayan ve eklemleri bir arada tutan lastik bağa benzer bağlardır. Bilek ekleminde, ligamentler bir yandan diğer yana hareketini kısıtlayarak dengeyi sağlar.

Bilek Burkulmaları

Bazı bilek burkulmaları diğerlerine göre çok daha kötü durumdadır. Bilek burkulmasının şiddeti ligamentin gerilip gerilmediğine, bir kısmının veya tamamının kopup kopmadığına, bunun yanısıra kaç adet ligamentin bu yaralanma içinde yer aldığına bağlıdır.

NEDENLERİ:

Bilek burkulmaları çoğunlukla bir düşme, ani bir dönme veya bilek ekleminin normal pozisyonundan çıkmasına neden olan bir darbe sonucu oluşur. Bilek burkulmaları sıklıkla spor yaparken uygun olmayan ayakkabılar giyildiğinde ya da düz olmayan bir yüzeyde koşarken veya yürürken meydana gelir.

Bazen bilek burkulmaları, birey güçsüz bileklerle doğduğu için meydana gelir. Önceki bilek veya ayak yaralanmaları da bileği güçsüzleştirip burkulmalara neden olabilir.

BELİRTİLERİ

Bilek burkulmalarının belirtileri;

• Ağrı ve hassasiyet
  • Şişme
  • Morarma
  • Yürümede zorluk
  • Eklemde sertlik
  • Bu belirtilerin yoğunluğu burkulmanın ciddiyetine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Bazen daha önce bilek burkulması yaşayan insanlarda ağrı ve şişme görülmez. Bunun yerine sadece bileklerinin yürürken yalpaladığını ve sallandığını hissederler.
    Burkulan bilekte ağrı ve şişme olmasa bile tedavisi çok önemlidir. Herhangi bir bilek burkulması –ister birincisi olsun ister beşinci- acilen medikal özen gerektirir.

NEDEN ACİLEN MEDİKAL ÖZEN GÖSTERİLMELİDİR?

Bilek burkulmasının doktor tarafından değerlendirilmesi ve tedavi edilmesi için 4 ana neden vardır:

• Tedavi edilmeyen bilek burkulması kronik bilek dengesizliğine neden olur ki bu durum bileğin boşalma hissi ve kalıcı rahatsızlığı olarak belirginleşir. Bilek düz yolda giderken bile burkulmaya başlar ve sonuçta ameliyat gerektirir. Aynı zamanda bacakta zayıflık da gelişebilir.
  • Burkulmayla beraber bilekte daha ciddi bir yaralanma oluşabilir. Bu yaralanmalar ciddi kemik kırıklarını kapsayabilir, tedavi edilmezse rahatsızlık verici komplikasyonlara neden olabilir.
  • Bilek burkulmasının beraberinde rahatsızlığa neden olan ve tüm bu süre boyunca ortaya çıkmamış bir yaralanma da ortaya çıkabilir.
  • Bilek burkulmasının rehabilitasyonunun hemen başlaması gerekir. Rehabilitasyon ertelenirse, yaralanmanın doğru bir şekilde iyileşmesi daha az olasıdır.

Yaralanmanızı değerlendirirken doktorunuz ayağınızı muayene edip, belirtilerinizin tüm geçmişini ele alır. Yaralanmanın geçmişine karar vermek için doktorunuz röntgen ve gelişmiş görüntüleme çalışmaları talep edebilir.

Bilek burkulmanız varsa, rehabilitasyon çok önemlidir ve tedavi başladığı an başlar. Doktorunuz aşağıdaki tedavi seçeneklerinden bir veya daha fazlasını önerebilir:

• Dinlenme: Yaralı bileğin üzerine basmayın. Yürümek daha ileri düzeyde yaralanmalara neden olabilir.
  • Buz: Cilt ile buz arasına havlu koyarak, yaralı bölgeye bir paket buz uygulayın. Buzu 20 dk kullanın ve tekrar uygulayana dek en az 40 dk ara verin.
  • Kompresyon: Elastik bir sargı şişmeyi kontrol etmek için önerilebilir.
  • Yükseltme. Şişmeyi azaltmak için bilek kalp hizasının az yukarısına yükseltilmelidir
  • Erken fizik tedavi: Doktorunuz iyileştirmeyi ilerletmek ve hareket alanını arttırmak için mümkün olduğu kadar çabuk rehabilitasyon programına başlayacaktır.
  • Medikasyon: Nonsteroidal anti inflammatuar ilaçlar inflamasyonu ve ağrıyı azaltmak için önerilebilir. Bazı vakalarda reçetelendirilmiş ağrı medikasyonlarına yeterli rahatlamayı rahatlatmak için ihtiyaç duyulabilir.

Çok daha ciddi vakalarda bilek burkulmasını yeterli derecede tedavi etmek için cerrahi müdahale gerekebilir. Ameliyat çoğunlukla zarar gören lifi yada lifleri kapsar. Doktorunuz aktivite düzeyinize olduğu kadar yaralanmanızın ciddiyetine ve türüne dayanan, durumunuza en uygun ameliyat prosedürünü belirleyecektir.

Ameliyat sonrası rehabilitasyon çok önemlidir. Rehabilitasyon programını tamamlamak başarılı bir sonuç almak için hayatîdir. Fonksiyonların yenilenmesini ve bileğinizin düzgün bir şekilde iyileşmesini temin etmek için bu süreç boyunca doktorunuzun tavsiyelerine kulak vermelisiniz.