Ayaktaki Sesamoid Hasarları

Ayakta üç adet sesamoid hasarı türü görülür:

TURF PARMAK: Bu bir tür baş parmak eklemini çevreleyen yumuşak doku hasarıdır. Genellikle başparmak ekleminin normalden fazla genişlemesiyle meydana gelir. Turf parmak şişmeye, şiddetli ve keskin bir acıya neden olur. Başparmak ekleminin tamamını etkiler ve parmağın hareketini kısıtlar. Turf parmak, sesamoide yapışık olan yumuşak dokuda hasarla ya da sesamoid kırığıyla sonuçlanabilir. Bazen hasar anında bir ‘patlama’ hissedilir.
KIRIK: Sesamoid kemiğindeki kırık akut veya kronik olabilir;

Akut kırık: Direk darbeden, travmadan kaynaklanabilir. Akut sesamoid kırığı, kırığın olduğu bölgede ani acı ve şişmeye neden olur, fakat genellikle başparmağı ekleminin tümünü etkilemez.
Kronik kırık: Baskı (stres) kırığıdır. İnce çizgi kırığı genellikle tekrarlanan baskı veya aşırı kullanımdan kaynaklanır. Kronik sesamoid kırığı başparmak ekleminin altında, ayak topunda uzun süreli ağrıya neden olur. Bu kırığın ağrısı aktiviteyle şiddetlenip, istirahatle azalır.

SESAMOİDİT:

Sesamoid kemiklerin ve tendonların kronik iltihaplanmayla ilgili aşırı kullanım hasarıdır. Sesamoidit, sesamoidlere artan baskı sonucu oluşur. Sıklıkla, sesamoiditler, başparmak eklemi altındaki ağır, uzun süreli ağrıyla ilişkilendirilir. Ağrı gelir ve gider, çoğunlukla belirli ayakkabılarla veya belirli aktivitelerle ortaya çıkar.

TEŞHİS

Sesamoid hasarının teşhisinde, doktorunuz başparmağı ekleminize odaklanarak, ayağınızı muayene edecektir. Doktor başparmağa baskı uygulayacak, aşağı yukarı hareket ettirecek, hastanın yürüyüşünü ve hastanın ayakkabı aşınma ölçüsünü değerlendirecektir. Röntgen ve bazı vakalarda ileri düzeyde görüntüleme çalışmaları istenecektir.

Serpibus felisid venenati ellentesque vitae rutrum is quamauris sit amet libero luctus vutpat.

Ayaktaki sesamoid hasarlarının ameliyatsız tedavisinde, hasarın türüne ve şiddetinin derecesine bağlı olarak aşağıdaki seçeneklerden bir ya da daha fazlası uygulanabilir.

• İmmobilizasyon: Ayak alçıya veya çıkarılabilir yürüme alçısına koyulabilir. Ayağın üstündeki yükü hafifletmek için koltuk değneği kullanılabilir.
  • Medikasyon: İbuprofen gibi oral nonsteroidal anti-inflamatuar ilaçlar, iltihaplanma ve ağrıyı azaltmak için önerilebilir.
  • Fiziksel Tedavi: İmmobilizasyon tedavisini takibinde rehabilitasyon dönemi bazen ultrason terapisinden ve (hareket alanı, güçlendirme, ve kondisyon) gibi egzersizlerle fiziksel tedaviden oluşabilir.
  • Kortizon Enjeksiyonu: Bazı vakalarda, ağrıyı ve iltihaplanmayı azaltmak için ekleme kortikosteroid enjekte edilebilir.
  • Ortotik Aletler: Ayakkabının içine yerleştirilen yaygın ortotik aletler ayak topunun üzerindeki baskıyı dengelemek için uzun süreli sesamoidit tedavisinde reçetelendirilebilir. Ayakkabının içine sesamoid bölgesindeki iltihaplanmanın hızını kesmek için bir yastık yerleştirilebilir. Bölgedeki gerilimi hafifletmek için parmak sarılabilir.
  • CERRAHi MÜDAHELE NE ZAMAN GEREKİR?

Sesamoid hasarları ameliyatsız tedaviye yanıt vermezse, cerrahi müdahale gereklidir. Doktor, bireysel olarak hastaya en uygun tedavi yöntemine karar verecektir.

BEN NE YAPIYORUM?

Neden oluştuğundan bağımsız olarak, sesamoid hastalıklarının, tam uygun bir tedaviyle bile iyileşme süreci 2- 6 ay civarındadır. İlk aşamada yürüme analizi ile beraber uygun tabanlık yapılması ve tabanı özel tasarlanmış ayakkabı kullanımı (metatarsal bar) öneriyorum. Akut sesamoid kırıklarında ise hastalara 6 hafta boyunca özel yürüme botu veriyorum. 6 aylık süre de iyileşmeyen vakalarda kapalı parsiyel sesamoid rezeksiyonu (sesamoid kemiğin hasarlı kısmının alınması) ameliyatının yapılmasını planlıyorum.