Artroskopi

Artroskopi Nasıl Yapılır?

Artroskopi cerrahisinde, genel veya lokal anestezi altında, 1 cm’den daha küçük boylarda açılan 2 adet mini kesi ile ekleme girilir. Birinci delikten kalemden çok daha ince olan kamerayla ve ikinci delikten de tedavi edici aletle girilir, böylece müdahale başlar.
Bu tedavi edici aletler sayesinde eklem muayene edilir, menisküs yırtıklarını düzeltilir, kıkırdak bozuklukları giderilir. Tedavi sırasında eklem içinden fotoğraf ve video görüntüsü alınabilir.
Eklem içinde görülen patolojilere göre tedavi stratejileri geliştirip, başlangıçta açılan deliklerin yanına, bir ya da ihtiyaca göre iki delik daha açıp müdahale edilebilir.

Artroskopi ile Diz Ekleminde Yapılan Tedaviler

Diz artroskopisi
Artroskopik cerrahinin diz eklemince kullanım alanları;

• Diz ekleminin detaylı muayenesi
  • Menisküs yırtıklarının tedavisi
  • Erken evre kireçlenmelere müdahale
  • Eklem kıkırdağı kırıklarının tedavisi
  • Çapraz bağ yırtıklarının tedavisi
  • Eklem içi sinovya (zar iltihaplarının) tedavisi
  • Diz kapağı kaymalarının tedavisi
  • Eklem kıkırdağı patolojilerinin giderilmesi
  • Eklem faresi
  • Artroskopik Yöntemle Diz Tedavilerinin Avantajları

• Artroskopik cerrahinin en önemli avantajlarından biri MR gibi çok gelişmiş bir görüntüleme yönteminde dahi görülemeyen patolojilerin, bu mini kamera sayesinde gözle görülebilir hale gelmesidir.
  • Aynı zamanda kamera ile gözlem yaparken eklemi hareket ettirip hareket esnasında neler olduğunu da görebilme ve bunu değerlendirme imkanına sahip olmaktayız.
  • Artroskopi kapalı bir cerrahidir ve açık ameliyatlara kıyasla kanamasızdır ve iyileşmesi çok hızlıdır. Hasta ameliyat olduğu aynı gün ayağa kalkar, yürür. Tedavi detayına bağlı olarak genellikle hastalar 1 hafta içinde işbaşı yapabilirler.
  • Açık ameliyatlara göre ameliyat sonra hissedilen ağrı çok daha azdır.
  • Artroskopik Cerrahi  ile Diz Tedavileri

Artroskopik Menisküs Tedavisi

Menisküs diz eklemini oluşturan, yukarıdaki femur kemiği aşağıdaki tibia kemiğinin arasındaki uyumu sağlayan ve dize binen yüklenmelerde tampon görevi gören bir diz eklem dokusudur.
    Menisküs yırtıklarında, yırtık olan kısım eklemi oluşturan kıkırdağa zarar vererek aşınmasına neden olur. Bu kıkırdak hasarı, ileride oluşacak kireçlenme nedenidir. İlk başlarda dizde kilitlenme ve takılma hissi, ilerleyen dönemlerde de sürekli bir diz ağrısı oluşturur.
    Bütün Menisküs yırtıkları ameliyat gerektirmez. Küçük yırtıklar ve eklem içine doğru girmemiş yırtıklar kıkırdağa hasar vermeyeceğinden ameliyata ihtiyaç duyulmaz. Bu tip durumların ameliyat edilmesi yarardan çok zarar getirebilir. Bu nedenle çeşitli diz içi enjeksiyonları, egzersizler, fizik tedaviler düzenlemek hastanın konforu açısından uygundur.

Artroskopik Çapraz Bağ Tedavisi

Çapraz bağ yırtığı; dizin öne – arkaya kaymasını engelleyen yapılardan biri kopmuş anlamına gelir. Ön çapraz bağın tamamen kopması durumunda, hasta 40 yaş altı olup, spor hayatı çok aktif ise kopan bağın başka bir tendon kullanılarak tamir edilmesi uygundur.
    Ancak ön çapraz bağ tam kopmadıysa ve hasta 40 yaş üstü ise, çok aktif bir spor hayatı da yoksa ameliyata gerek duymayız. Diz içi enjeksiyon çeşitlerinden, fizik tedaviden ve diz kas güçlendirme çalışmalarından fayda sağlanır. Keza arka çapraz bağ yırtıklarının büyük çoğunluğunda da yine ameliyata gerek duyulmamaktadır. Bir çok profesyonel sporcu arka çapraz bağ tam yırtığı ile aktif spor yaşamlarını sürdürebilmektedirler.
    Tam bu noktada kendimden de örnek vermek doğru olacaktır; tam 40 yaşındayken ciddi bir motorsiklet kazası sonucu Ön Çapraz bağımda tam yırtık oluşmuştu. 1 yıllık bir kas güçlendirme ve fizik tedavi çalışmaları sayesinde süreci ameliyatsız atlatmış bulunmaktayım. Bugün bütün aktivitelerimi ciddi bir sıkıntı olmadan, rahatlıkla yapabilmekteyim.

Artroskopik Diz Kireçlenme Tedavisi

Diz kireçlenmeleri; orta yaş ve üzeri hastalarda, kıkırdak dokusunun düz ve pürüzsüz olan sağlıklı halinden, girintili-çıkıntılı ve zayıf-pürüzlü bir hale gelmesi sonucu oluşan eklem kemiklerindeki bozulmadır.
    Kireçlenme bir tür ileri seviye eklem hasarıdır. Kireçlenme oluştuğunda sadece kıkırdak hasar görmez, bunun yanı sıra eklem içindeki bütün dokularda bozulmalar oluşur. (Menisküs, Çapraz Bağlar)
    Artroskopik cerrahi sayesinde, bu eklem içindeki girintili- çıkıntılı dokular düzleştirilip, yıpranmış menisküs uçları temizlenip, kalınlaşmış dokuların radyofrekans aleti ile inceltilmesi mümkündür.
    Bunun yanında eklemde takılma oluşturan kemik çıkıntıları shaver aleti ile tıraşlanabilir. Tabii şu da bilinmelidir ki; Artroskopi ile yapacağımız bu temizleme işlemleri, kireçlenme hastalığını ortadan kaldırmaz. Hastanın şikayetleri geriler, ağrıları azalır, hareket kabiliyeti artar, takılmalar azalır. Ancak kireçlenme tam olarak iyileşmediği için bir müddet (1-5 yıl) sonra, hastanın kireçlenmeye bağlı şikayetleri benzer şekilde geri dönebilir. Diz protezi gerektiren vakalarda diz protezi ameliyatını erteleme yönünden bizlere zaman kazandıran bir prosedürdür.