Aksesuar Naviküler Sendrom

Aksesuar naviküler (sandal kemik ya da os tibiale externum), topuğun hemen üzerinde ayağın iç kesiminde yer alan kıkırdak parçası ya da ekstra kemiktir. Bu bölgeye bağlı posterior tibial tendonunla birleşir. Aksesuar naviküler doğuştandır. Normal kemik yapısının bir parçası değildir bu yüzden birçok insanda görülmez.

AKSESUAR NAVİKÜLER SENDROM NE DEMEKTİR?

Aksesuar navikülere sahip olan insanlar, eğer herhangi bir probleme neden olmazsa sıklıkla durumdan haberdar olmazlar. Buna rağmen, kemik ve/veya posterior tibial tendon kötüleştiğinde, ekstra kemik ortaya çıkan insanlarda Aksesuar Naviküler Sendrom olarak bilinen ağrılı bir durum gelişebilir. Bu durum aşağıdakilerin herhangi birinin sonucu olabilir:

• Travma, ayakta ya da bilekte burkulma gibi
  • Ekstra kemiği sürten ayakkabıdan ya da diğer ayak giyiminden kaynaklanan kronik tahriş
  • Aşırı aktivite ya da fazla kullanım
  • Aksesuar naviküler sendromlu birçok insan aynı zamanda düz tabandır (düşük tabandır). Düztaban olmak posterior tibial tendona,Aksesuar Naviküler tahrişi ya da enfeksiyonu oluşturabilecek türden baskı uygular.

Aksesuar Naviküler Sendrom’un Belirtileri

Ergenlik çağı, belirtilerin ilk ortaya çıkışı için en yaygın zamandır. Bu, kemiklerin olgunlaştığı ve kıkırdağın kemiğin içinde geliştiği bir zaman dilimidir. Buna rağmen, bazen belirtiler yetişkinliğe kadar ortaya çıkmaz. Aksesuar Naviküler Sendrom’un belirtileri ve işaretleri:

• Ayağın ortasında (ayağın iç tarafında topuğun hemen üstünde) görülebilir bir kemik çıkıntısı
  • Kemik çıkıntısında kızarıklık ve şişme
  • Çoğunlukla aktivite boyunca ya da aktivite sonrasında ortaya çıkan, topukta ve ayağın ortasında oluşan zonklama ve müphem ağrı.

Aksesuar Naviküler Sendromu teşhis etmek için, doktorunuz size belirtilerinizi soracak ve ayağınızı deri tahrişi ve şişmeye bakarak muayene edecektir. Doktorunuz bölgede rahatsızlığın olup olmadığını anlamak için kemik çıkıntısına baskı uygulayabilir. Ayak yapısı, kas gücü, eklem hareketliliği ve hastanın yürüyüş şekli de değerlendirilebilir.
    Çoğunlukla röntgen filmi teşhisi doğrulamak için talep edilir. Devam eden ağrı ve enfeksiyon durumunda, MRI ya da diğer görüntüleme teknikleri ileri durumu ileri düzeyde değerlendirmek için kullanılabilir.

AMELİYATSIZ YAKLAŞIMLAR

Aksesori naviküler sendromun ameliyatsız tedavisinin amacı belirtileri azaltmaktır. Aşağıdakiler kullanılabilir:

• İmmobilizasyon: Ayağı alçıya almak ya da yürüyüş ayakkabısı giymek etkilenen bölgenin rahatlamasına ve enfeksiyonun azalmasına yardımcı olur.
  • Buz: Şişkinliği azaltmak için, ince bir havluya sarılmış bir paket buzu etkilenen bölgeye uygulayınız. Buzu cilde direkt uygulamayınız.
  • Medikasyonlar: Oral nonsteroidal anti-inflammatory ilaçlar, iltihaplanma ve ağrıyı azaltmak için önerilebilir. Bazı vakalarda, enfeksiyon ve ağrıyı azaltmak için oral ya da enjekte edilen steroid medikasyonları sabitleme ile birlikte kullanılabilir.
  • Fizik tedavi: Fizik tedavi, enfeksiyonu azaltacak ve kasları güçlendirmek için egzersizleri içeren bir şekilde reçetelendirilebilir. Egzersizler, aynı zamanda belirtilerin tekrar ortaya çıkmasını engellemeye yardımcı olabilir.
  • Ortotik Aletler: Topuğa destek sağlamak için ayakkabının içine yerleştirilen yaygın ortotik aletler,gelecek belirtileri engellemede bir rol oynayabilir.

• Başarılı bir tedavinin ardından bile, Aksesuar Naviküler Sendromun belirtileri bazen tekrar ortaya çıkabilir. Bu oluştuğunda, ameliyatsız tedavi çoğunlukla tekrar edilir.

CERRAHİ MÜDAHALE NE ZAMAN GEREKİR?

Ameliyatsız tedavi, Aksesuar Naviküler Sendrom’un belirtilerini azaltmada başarısız olursa, cerrahi müdahale uygun olur. Ameliyat, aksesuar kemiği almayı, bölgeyi tekrar şekillendirmeyi, posterior tibial tendonun işlevini iyileştirmek için düzeltmeyi içerebilir. Ekstra kemik normal ayak fonksiyonu için gerekli değildir.